Neontransformator införskaffad!

Fick tag på en transformator idag! inhandlades i Sollentuna för den ringa summan 250 kr. Transformatorn är av typen anpassad för neonslingor, a 4 kV och 45 mA (180 w) om jag minns rätt. Ligger nu i skåpet i skolan och väntar.
Upskattningsvis om sekundärsidan blir ordentligt avstämd till samma frekvens som primärsidan, ska blixtarna bli upp till 58 cm, beräknat med uppskattningsformeln:
L^2 = 4,318^2*P

DC istället för AC?

Har haft stora problem med att hitta en passande transformator. Det jag letat efter är en transformato med utgående minst 1 kV/600 mA, dvs 600 w. Istället satsar jag nu på att börja bygga delarna som inte är beroende av detta. Om jag inte hittar en neontransformator, kommer jag behöva bygga enligt:

  1. DC Bilbatteri 12 V, kan ha en kapacitet på ca 1000w under ett par minuter.
  2. Säkerhetsgap. Fungerar som så att ifall att en transient elektrisk stöt som skulle kunna förstöra batteriet ”kommer tillbaka”, ska stöten gå genom säkerhetsgapet istället för in i batteriet.
  3. Gnistgap, Avståndet mellan elektroderna i gnistgapet bestämmer hur mycket energi som kan lagras i kondensatorn. Optimalt inställd skall gnistgapet slå över när kondensatorn har nått sin maximala laddning.
  4. Kondensator. Bestående av saltvattenlösning.
  5. Primärspole. Utan några energiförluster passerar ca 5 kV, 120 mA, Lindad 5 till 10 varv.
  6. Sekundärspole. Lindad ca 1000 varv. Sekundärspolen kommer att ta emot denna urladdning och transformera upp spänningen till väldigt höga nivåer tills en urladdning sker från terminalen.
  7. Jord
  8. (0+ st transformatorer. Höjer spänningen ifall att den är under 5 kV)
  9. Motstånd, reglerar utgående effekt till ca 600 w
  10. Tändspole. Omvandlar 12 V och 50 A till tex. 25 kV och 2,4 mA
Skillnaden (förutom att DC blir AC, vilket egentligen inte spelar någon roll) blir att jag lägger till komponenter, såsom motstånd och tändspole. Jag är dock int säker på hur jag ska lösa alla de problem som tillkommer med tändspolar. Då de flesta är anpassade för att användas i bilar, och inte i teslaspolar, har jag ingen aning om resistans, samt hur snabbt deblir överhettade, vilket de för de för det mesta är väldigt benägna till att bli.

RSS 2.0